loading...
افق
علی بازدید : 18 پنجشنبه 04 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

50 درصد افزایش در صادرات فناوری هوا فضا

ایران در جهت صادرات فناوری های هوا فضا پیشرفت قابل توجهی داشته به طوری که نسبت به سال گذشته 50 درصد صادرات آن افزایش یافته است.

به گزارش دريچه خبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران، منوچهر منطقی، رئیس سازمان صنایع هوایی فضایی ایران  گفت:  نرخ ارز بر روی همه صنایع تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم خود را می گذارد و در حوزه هوا فضا نیز نسبت به سایر محصولات کمی ملموس تر و بیشتر است.

وی افزود: ما فعالان حوزه هوا فضا با تلاش خود قصد داریم صادرات در این زمینه را توسعه داده و با این روند ارز آوری کشور را نیز افزایش دهیم.

منطقی میزان پیشرفت صادرات هوا فضا را نسبت به سال های گذشته دارای 50 درصد افزایش دانست و عنوان کرد: ما ایرانیان باید تامین جهانی را در دست گیریم و محصولات را به بالانس ارزی نزدیکتر کنیم.

وی در خصوص تحریم اظهار  داشت: تحریم ها بر روی روند کار و صادرات ما تاثیر موقت داشته اند و ما از زمان انقلاب تاکنون که با این تحریم ها مواجه بوده ایم آموخته ایم که چگونه از آن در جهت رشد و توسعه فناوری های کشور استفاده کنیم.

**تا امسال صادرات فناوری های فضایی 10 میلیارد دلار بوده است

منطقی افزود: صادرات فناوری های هوا فضایی که مربوط به تعمیرات بال گردها، هواپیماها زیر سامانه ها و محصولات بال گردها است تاکنون و امسال 10 میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: این صادرات خیلی نظام مند نیست و ما سعی داریم با نظام مند کردن آن صادرات فناوری هوا فضا را که در حال حاضر 50 میلیون دلار است را به سقف 70 میلیون دلار برسانیم.

**تحریم مهمترین دلیل برای تهیه زیر ساخت ها 

منطقی تاکید کرد: مهمترین علتی که موجب ساخت زیر سامانه ها و زیر محصولات در کشور شد، همین تحریم ها بود و باز هم این تحریم ها بودند که باعث ساخت و اجرای پروژه های کامل در داخل کشور به صورت بومی شده اند.

ایرج ابراهیمی، رئیس اتحادیه صنایع هوا فضایی ایران نیز در ادامه گفت: در حال حاضر 8 شرکت خصوصی در حال فعالیت و مشغول به ساخت هواپیماهای سبک و یکنفره می باشند

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم فعلی کشور، شرکت های خصوصی بهتر می توانند به حرکت خود در راه دستیابی به فناوری فضایی ادامه دهند و تا سال گذشته 36 میلیون دلار صادرات را به خود اختصاص داده اند.

** کار گروه رسانه های تخصصی در اتحادیه هوا فضا راه اندازی می شود

ابراهیمی تصریح کرد: اتحادیه صنایع هوا فضای ایران در حال حاضر دارای 6 کارگروه می باشد که تمامی اعضای آن شرکت های خصوصی فعال در عرصه هوا فضا هستند.

 وی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها قصد داریم یک کارگروه موتور جهت ساخت انواع موتورها با قابلیت های ویژه را در این اتحادیه ایجاد کنیم و تمامی موتورهای هواپیماهای داخلی را خود  طراحی کرده و بسازیم.

ابراهیمی عنوان کرد: کارگروه رسانه های تخصصی نیز یکی از کارگروه هایی است که قصد راه اندازی آن را داریم تا به وسیله آن مجلات و رسانه های تخصصی که در زمینه هوا فضا به صورت مجزا مشغول فعالیت می باشند با هم در ارتباط باشند.

منطقی تصریح کرد: پارک فناوری فضایی و هوایی به صورت حرفه ای در بهمن ماه ایجاد شد و سال گذشته کلنگ زنی آن انجام شد و فاز اول نیز افتتاح گردید.

وی این پارک را یک تحول بزرگ برای سرعت بخشیدن به فناوری دانست و گفت: این پارک می تواند از فناوری هوایی موجود پشتیبانی و قابلیت های مختلف بسیاری را در زمینه هوا فضا، مرکز صنعتی و ساخت نمونه ها و تولید آنها حمایت کنند به طوری که تاکنون توانسته ایم 39 پروژه کلان را تصویب کنیم.

 

نمایش شکوهمند پیشرفت‌های ایران درفناوری هوا فضا

رئیس ستاد توسعه فناوری هوافضا از رونمایی 12 فناوری هوافضا از ابتدا تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: تاکنون برخی از این فناوریها رونمایی شده است و به تدریج تا پایان سال سایر فناوری‌های این حوزه رونمایی خواهد شد. 

روزنامه ایران: مهندس فرحی که در سومین نمایشگاه توانمندی‌های هوا و فضای کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه به زودی سند جامع هوافضا ابلاغ می شود، افزود: در حال حاضر میزان گردش مالی کشور در بخش هوافضا بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان است.

سومین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران در راستای اهداف سند چشم‌انداز 1404 و معرفی توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای مراکز و سازمان‌های فعال در عرصه صنایع هوافضای کشور به ویژه در بخش خصوصی برگزار می‌شود.در نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران که توسط اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌ هوافضا و همچنین سازمان صنایع هوایی ایران از چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته برگزارشد بیش از 130 مرکز‌، شرکت و سازمان فعال در عرصه هوا فضای کشور حاضر شدند.

برگـزاری تورهـای نمایشگاهی، سینمای هوایی و فضایی، مسابقات ساخت و پرواز هواپیما با چوب بالسا، هواپیماهای رادیوکنترل الکتریک و هواپیماهای کاغذی و موشک‌های آبی، نمایش فیلم‌های هوافضا و مسابقات نقاشی در رده‌های مختلف سنی بخشی از برنامه‌های جنبی سومین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران بود. در این مراسم منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی اولویت صنایع هوایی را پشتیبانی از ناوگان‌های فعلی و سپس تولید محصولات عنوان کرد وافزود: در بخش طراحی و ساخت هواپیماهای عمومی قرار است 15 مرکز در کشور افتتاح شود که در این بخش تاکنون هواپیماهای دونفره و چهارنفره ساخته شده و ساخت هواپیماهای 6 نفره و 9 نفره را در دستور کار داریم. وی افزود: در بخش هواپیماهای مسافری نیز در حال حاضر هواپیماهای 50 نفره تولید می‌کنیم و در دستور کار است که مدل بومی آن را هم بسازیم. همچنین مهندس ایرج ابراهیمی، رئیس اتحادیه شرکت‌های هوایی و فضایی در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع هوافضا با بیان این که بعد از گذشت چند سال از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مجلس هنوز این قانون اجرا نشده است و مسئولان و شرکت‌ها باید برای اجرای آن همت کنند، گفت: حتی اگر این قانون به صورت صد درصد هم اجرا نشود، باید اجرای آن از پایه آغاز شود.

در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع هوافضا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دکتر نسرین سلطانخواه، برگزاری این نمایشگاه را نماد توسعه علم و فناوری کشور در حوزه هوافضا خواند و گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتن یک کشور، توسعه علم و فناوری است، ولی ما نباید فقط از رشد علمی احساس رضایت کنیم، بلکه زمانی باید خوشحال بشویم که توسعه علمی در خدمت صنعت، اقتصاد و تولید قرار بگیرد و درافزایش درآمد سرانه تأثیر داشته باشد.وی با اعلام آمادگی از توسعه فعالیت‌های دانش بنیان گفت: این معاونت آمادگی دارد در قالب اعطای وام و تسهیلات خدماتی را برای توسعه محصولات دانش بنیان و تولید انبوه آنها ارائه دهیم.سلطانخواه با اشاره به حمایت‌های ستاد توسعه فناوری هوافضا اضافه کرد: در حال حاضر این ستاد از 140 شرکت دانش بنیان با اعطای وام حمایت کرده که این کافی نیست بلکه باید در قالب صندوق نوآوری حمایت‌های بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
افق، بینشی به آینده و دست آوردهای گذشته
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 30
  • بازدید کلی : 412
  • کدهای اختصاصی

    

    كد ماوس

    
  • انجمن